dialah IBU

ketika aku tersadung jatuh
dia berlari memapahku untuk berdiri
ketika aku enak dibuai mimpi
dia bersengkang mata menjagaku dari digigit nyamuk
ketika aku bersedih
dia sedia ada untuk mengelap air mata kedukaan ku
ketika aku lapar
dia berusaha mencari sesuap nasi untuk memberiku makan
ketika aku tertawa bahagia
dia hanya mendoakan agar kebahagiaan itu terus kekal dalam senyumanku

dialah IBU
guru pertamaku
yang mengajarku mengenal huruf
yang menyuapkan nasi ke dalam mulutku
yang memandikan ku
yang bersusah payah menjaga ku ketika aku sakit
yang sentiasa mendengar keluh kesah ku
yang sentiasa memberi semangat untuk terus berjuang dalam pelajaran
yang tidak putus putus mendoakan aku

dialah IBU
sentiasa mengalah demi melihat anak anaknya gembira
tabah menghadapi liku liku hidup yang pasti ada ranjau yang menusuk
kuat menghadapi tohmahan orang lain
yang sudah pasti tidak mengetahui akan duduk asal perkara sebenar

dialah IBU
yang aku sanjungi dalam hidupku
walau apa pun yang terjadi 
anakanda mu ini pasti akan menunaikan impian mu kelak..
anakanda mu ini akan berusaha sehabis baik
demi melihatmu IBU
tersenyum bahagia di penghujung usiamu..


nukilan ikhlas : anakanda mu, Nana

You May Also Like

2 budak cakap-cakap