novel vs filem

by - 12:32 pm


rasa rasa macam nak menulis novel pulak..dah lama niat ni terpendam dalam hati,tapi seringkali tak berkesempatan..yelaa,kadang kadang aku sibuk (sibuk kerr??hehe), bila tak sibuk,idea pulak tak ada..hehe

baru baru ni aku ada baca novel online tajuk "I Love You, Stupid".. mampu baca online je lah,tak mampu nak beli novel nye sebab sebuah novel tu dah harga RM39.00 so aku pun tak ada laa beli..wahhhhh,teruja..sangat best cerita tu tau..bodoh bodoh alang gitu walaupun heroinnya watak sombong gilaaa maklum laa anak Dato' kan..tapi seronok laa jugak..


waaa,khayal aku baca cerita tu..kan best kalau aku ni cuma sekadar watak dalam novel yang tak wujud..tapi aku tak boleh kesal,Allah jadikan aku supaya aku berbakti kat dunia ni, jadi insan yang berguna..walaupun kewujudan aku kadang kadang macam mengecewakan (always mengecewakan I mean) tapi aku tetap kena teruskan kehidupan jugak kan?

soooo..lets see kalau aku boleh sambung balik niat aku yang terpendam nak menulis novel..tapi kalau ikutkan,tak nak lah tulis novel yang mendorong niat remaja nak mencuba sesuatu yang tak baik..aku perasan jugak,novel ni sebenarnye banyak pro dan kontra nya..kalau baik isi perjalanan cerita,baik lah ikutan remaja.. kalau tak baik,nauzubillah,kita yang menulis cerita tu pun terbabit saham kalau yang membaca tak dapat manfaat dari pembacaan mereka, wallahualam

contoh macam cerita yang meletup kat slot akasia tv3 dulu, Setia Hujung Nyawa.. aku actually dah baca novel ni masa Form 5,sedap laa jugak jalan cerita nya..tapiiiii ada tapi tau..bila diadaptasi ke dalam kaca televisyen,cerita ni mempengaruhi ramai remaja untuk jadi macam heroin dalam cerita tu..kenapa aku kata camtu??


sebabbbbbb okeyh,ni serba ringkas jalan cerita nya okey..si Ersalina ni dah takda dara,then dapat kahwin dengan lelaki yang baik (tak laa baik sangat pun sebenarnya sebab dia pun ada masa lampau yang tak baik)..so,sepanjang cerita tu ditayangkan,ramai remaja perempuan yang berkobar kobar nak mengorbankan dara mereka dan berharap diorang dapat jadi sebijik macam nasib Ersalina tu..haaaa tu laa yang aku katakan salah..diorang tak nampak apa nilai sebenar yang penulis nak sampaikan..

actually,aku tak setuju sangat hasil karya novel difilemkan..sebab bagi aku, MEMBACA novel TAK SAMA kesannya dengan MENONTON filem adaptasi..feeling kurang..kita takkan dapat menghayati apa yang sebenarnya ditulis dalam novel..lagipun,terlalu banyak yang ditokok tambah bila difilemkan..dannnnn paling utama ianya mampu mendorang remaja berbuat perkara yang tak baik (negative side from then film)

so,better membaca dari menonton 

p/s : yesss i love reading :D

You May Also Like

0 budak cakap-cakap