iftar with my family

by - 10:06 pm


alhamdulillah hari ni aku dapat jugak berbuka dengan mak dan abah aku..hehehe..tahun lepas last aku tak dapat berbuka dengan dorang..so officially,start tahun ni dan akan datang aku dapat lah berbuka dengan mereka jika dipanjang kan umur,in shaa Allah..hehehe

so,menu berbuka tadi aku masak lauk paprik..wuiyoo,first trial aku masak paprik ni sebenarnya..sebelum ni aku selalu beli je bila aku teringin sangat nak makan..hahaha..kali ni aku cuba laa masak sendiri..pagi tadi lepas aku merayau cari kerja,aku singgah laa ke pasar Langkap tu..mencari bahan untuk paprik..sebelum ni aku ada jugak ushar ushar resepi paprik kat KongsiResepi nih,tapi aku ushar je laa,nak buat macam takde seru lagi..hoho..so aku pun KIV kan je laa resepi ni dalam kotak memori aku..ngehngehngeh..hari ni baru aku ada kesempatan nak masak sebab aku teringin sangat..so,mencari laa aku bahan bahannya..

bahannya pun senang je,tak susah pun..kita cuma kena ada ni;

  • ayam
  • carrot
  • baby corn
  • kacang panjang
  • bunga kobis
  • bawang merah
  • bawang putih
  • halia (sikit)
  • daun limau purut
  • cili kecik
  • cili kering (blend halus)
  • sos cili
  • sos tiram
  • sos tomato
  • garam,gula
  • bawang besar (potong dadu) sebab yang ni last masuk..hehehe
see..senang je kan? aku pun memulakan eksperimen memasak aku laa kan..sebenarnya ,aku tak pandai pun masak memasak nih..ni laa kelemahan aku,memasak..aku bukan tak suka memasak,aku suka tapi sebab aku ada resdung asyik nak bersin bila tumis bawang dan sebagainya,tu yang buatkan mood memasak aku kacau bilau..hahahaha..tapi alhamdulillah tadi nampak okey menumis,mungkin dah kurang kot sejak aku amalkan makan madu dengan habbatus sauda..huhu..

haaa..apa lagi ditunggu..potong laa apa yang patut kan semua bahan bahan tu..okey,ni lagi satu aku risau..puasa mana boleh rasa sedap ke tak kan masakan kita?aku memang bedal je masak tadi..hahahaha..sikit pun aku tak cuit nak rasa..sayur pun ikut suka aku je potong macam yang aku selalu makan kat kedai tu..ada laa jugak perasan nak jadi chef..muahahaha..

masak punya masak,akhirnya pukul 6.30 petang settle menu aku..hehe..bau boleh tahan,macam kat kedai..tapi aku tawakal je laa rasa nya..takut tawar je..hahaha..tiba time berbuka,cepat cepat aku cedok paprik masuk pinggan aku..aha,nini ngan mak pun makan..dorang kata sedap..macam kedai..alhamdulillah..cuma aku kena pekatkan sikit lagi kuahnya,maybe sebab aku letak sikit kot sos tiram..tapi rasa marvelous laa jugak..*bangga* hahahaha..lepas ni boleh laa memasak lagi kan?aku ingat nanti nak buat puding jagung pulak..hehehe

p/s: semangat mencuba..sorry takda gambar,seriously,aku malas nak snap gambar makanan..kesian orang yang tak mampu nak merasa kalau dorang tertengok..huhu

You May Also Like

0 budak cakap-cakap